MC

För att kunna komma igång med körningen behöver du ett körkortstillstånd som du kan söka på Transportstyrelsen.se eller via telefon 0771-818181.

När du har fått ditt körkortstillstånd så kan du börja boka körlektioner. Det gör du via telefon eller på kontoret. Boka lektionerna för några veckor framåt så slipper du uppehåll i din körkortsutbildning.

Nästa steg är att genomföra riskutbildningarna. När de är genomförda och godkända så kan man börja planera för Teoriprovet. När Teoriprovet är gokänd så planerar man uppkörningen på Trafikverket.

Med Riskutbildning menas:

Riskettan (del 1) Teoretisk kurs om alkohol, droger och trötthet.
Risktvåan (del 2) Praktisk kurs om  hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden. Denna utbildning genomförs i slutskedet av körkortsutbildningen och det ställs höga krav på dina förkunskaper samt din förmåga att manövrera motorcykeln.

För en effektiv körkortsutbildning så ska de teoretiska och de praktiska delarna följas åt.

Viktigt! Eleven måste ha eget skydställ och hjälm!

NYHEMS TRAFIKSKOLA
DEN RÄTTA VÄGEN TILL